SEO-strategi för företaget

En SEO-strategi är processen att planera, optimera och organisera en webbplats för att hjälpa den att rankas bättre i sökresultaten. En bra SEO-strategi kommer att göra det möjligt för dig att matcha sökavsikten bättre, så att du får mer trovärdig trafik och potentiella kunder för ditt företag. När vi arbetar med en SEO-strategi för kunden…

By.

min read

seo strategi

seo strategi

En SEO-strategi är processen att planera, optimera och organisera en webbplats för att hjälpa den att rankas bättre i sökresultaten. En bra SEO-strategi kommer att göra det möjligt för dig att matcha sökavsikten bättre, så att du får mer trovärdig trafik och potentiella kunder för ditt företag.

När vi arbetar med en SEO-strategi för kunden blir vi varse om hur kundens företag ser ut i en nulägesanalys. Vi analyserar hemsidan och synlighet, kod semantisk struktur. Ser över potentiella konkurrenter och kartlägger möjligheterna.

Mäta hastigheten på din hemsida och analyserar bildernas laddningstider. Mäter ditt webbhotell för att även kunna gå på djupet av förbättringar för ditt företag.

Med förbättringar menar vi bättre rankingresultat i sökmotorerna som dessutom ger ditt företag en bättre omsättning och med det högre lönsamhet långsiktigt.

Nu när vi har svaret på vår fråga: ”Vad är en SEO-strategi?” låt oss se över de tre huvudkomponenterna som utgör en innan vi dyker in i SEO-strategiexempel:

Huvudkomponenter för en SEO-strategi

  • On-page SEO
    On-page SEO innebär optimeringar du gör på din webbplats. Du gör ändringar i element som visas på de olika sidorna på din webbplats så att du kan synas i mer relevanta sökresultat.
  • Off-page SEO
    Off-page SEO involverar element som inte finns direkt på din hemsida men som påverkar din ranking. De mest kända är externa länkar. Dessa element, även om de inte finns på din webbplats, påverkar var du rankas i sökresultaten.
  • Teknisk SEO
    Den sista komponenten i SEO är teknisk SEO. Teknisk SEO involverar element på baksidan av din webbplats som påverkar hur användarna upplever fronten av din webbplats, som din webbplats hastighet.

9 exempel bra SEO-strategi

1. Sökordsoptimering

Först är sökordsoptimering. Sökordsoptimering är en av de mest kritiska delarna av en SEO-marknadsföringsstrategi eftersom nyckelord hjälper till att avgöra var din webbplats visas i sökresultaten. Om du vill ha relevanta leads för att hitta din information måste du optimera din sajt för rätt sökord.

Så, hur hittar du relevanta sökord för din sida? Börja först med att göra sökordsforskning. Du kan använda många verktyg för sökordsforskning för att hitta relevanta termer för din webbplats.

Genererade sökord

När du tittar på din lista över genererade sökord vill du hålla dig till långa sökord. Det här är nyckelord som innehåller tre eller fler ord. Longtail-sökord är bra för din webbplats eftersom de leder till mer kvalificerad trafik för ditt företag på grund av deras specificitet.

När du har hittat relevanta sökord vill du integrera dem på din webbplats. Integrera dina sökord ofta, men inte för ofta, eftersom det kan leda till sökordsstoppning. Sökordsfyllning påverkar din rankning negativt, så du vill vara säker på att du inte överanvänder dina sökord.

2. Optimera element på sidan En av de mest kritiska SEO-teknikerna är att optimera element på sidan. Element på sidan påverkar din webbplats rankning eftersom de fungerar som signaler till Google om din sida är relevant för någons sökning. Här är några element på sidan som du vill optimera:

Titeltaggar: Titeltaggar är det första användarna ser när de söker.

Dessa taggar berättar för dem om sammanhanget på din sida. Människor får en inblick i vad de kan förvänta sig av din sida. Sökmotorer använder också din titeltagg för att avgöra om din sida är relevant för sökresultaten, så du måste optimera den för att nå rätt personer.

När du skapar din titeltagg vill du använda ditt sökord så nära framsidan av titeltaggen som möjligt. Det hjälper dig att visa både besökare och sökmotorer att din sida är relevant. För det andra vill du se till att du håller dig inom gränsen för din titeltagg.

2. Titeltaggar hjälper

Titeltaggar bör vara mindre än 60 tecken för att säkerställa att de inte klipps av i sökresultat. Vilket är ytterligare ett skäl till att använda ditt sökord nära början kontra slutet av din titeltagg.

Slutligen vill du se till att du skapar en titeltagg som engagerar och fångar din publiks uppmärksamhet. En titeltagg som ”10 fotovärdiga semesterplatser att besöka i sommar” kommer att fånga mer uppmärksamhet än en titeltagg som ”10 semesterplatser att besöka.”

Metabeskrivning: Tillsammans med din titeltagg är din metabeskrivning ett annat viktigt inslag i sökresultaten.

Metabeskrivningen är en kort text som talar om för sökarna vad de kan förvänta sig på din sida. Se det som en tjuvtitt på ditt innehåll. Din metabeskrivning talar om för sökmotorerna vad de kan förvänta sig.

Relevans i sökresultaten

Det hjälper dem att avgöra om din sida är relevant för sökresultaten. När du skriver din metabeskrivning vill du se till att du håller dig inom gränsen på 150 tecken, samtidigt som du tillhandahåller så mycket relevant information som möjligt. Se till att inkludera ditt kärnsökord också!

Webbadresser: Det sista elementet vi kommer att nämna för optimering på sidan är webbadresser.

Webbadresser är en viktig komponent i dina optimeringar på sidan. Du vill optimera detta element för att säkerställa att det är minnesvärt, så att din publik kan komma ihåg webbadressen bättre och återvända till din sida senare. Det är också viktigt att optimera dina webbadresser så att sökmotorer kan läsa dem och ytterligare förstå hur din sida är relevant för sökresultat. För att skapa en optimerad URL, integrera sökordet för din sida i den.

Använd inte slumpmässiga siffror och bokstäver, eftersom sökmotorer och människor inte kommer att förstå eller komma ihåg dem. Håll din webbadress enkel, men se också till att den ger din publik inblick i din sida.

3. Förbättra backend på din webbplats

Nästa på vår lista över SEO-strategiexempel är att förbättra backend på din webbplats. Baksidan av din webbplats, även om den inte är synlig, är avgörande för att bestämma din webbplats ranking. Du måste ha en webbplats som är funktionell och fungerar korrekt för att säkerställa att din publik får en positiv upplevelse.

Här är två sökmotoroptimeringsstrategier som du kan använda för att förbättra backend på din webbplats:

Snabba upp din webbplats: Det första steget för att förbättra backend på din webbplats är att snabba upp din webbplats laddningstid.

Användare hatar att vänta på att sidor ska laddas – 83 % av användarna förväntar sig att din webbplats ska laddas på tre sekunder eller mindre. Eftersom användarna förväntar sig att webbplatser ska laddas snabbt vill Google leverera webbplatser högst upp i sökresultaten som laddas snabbt.

Om du inte optimerar din webbplats laddningstid, missar du möjligheten att rankas högre i sökresultaten. För att börja förbättra din webbplats laddningstid, använd Google PageSpeed ​​Insights för att få insikt i din webbplats nuvarande laddningstid.

Google kommer sedan att ge dig användbara tips om hur du kan förbättra din webbplats laddningstid.

Förbättringar med en expert

Om du är bekant med att arbeta på din webbplats kan du göra dessa ändringar för att förbättra din webbplats. För personer som inte är bekanta med backend-kodning finns det alltid sidhastighetsoptimeringstjänster från ett digitalt marknadsföringsföretag.

Du kan låta proffs optimera din webbplats för att förbättra laddningstider och öka din ranking i sökresultaten.

Gör din webbplats mobilvänlig: Fler människor använder mobila enheter, så du behöver en webbplats som ger en riktig mobilupplevelse.

Om du inte gör det försummar du över 50 % av internettrafiken som kommer från mobilanvändare. Dessutom använder Google ett mobil-först indexeringssystem, vilket innebär att din mobilvänlighet påverkar din webbplats ranking. Så, hur gör du din webbplats mobilvänlig?

Det bästa sättet att skapa en mobilvänlig webbplats är att integrera responsiv design på din webbplats. Responsiv design säkerställer att din webbplats anpassar sig till vilken enhet någon än använder genom att skala den till enheten.

4. Skapa användarvänliga sidor

Därefter fokuserar vår lista över SEO-tekniker på användarvänliga sidor. Detta element är en av de väsentliga delarna av en SEO-strategi eftersom det påverkar hur din publik interagerar med din webbplats. Om du inte har en användarvänlig webbplats kommer din publik att lämna din webbplats.

Att skapa användarvänliga sidor hjälper dig att rankas bättre i sökresultaten eftersom användarna kommer att spendera mer tid på att engagera sig på dina sidor. När människor tillbringar mer tid på din webbplats skickar det en positiv signal till sökmotorerna att din sida är relevant, vilket hjälper dig att få högre ranking.

Följ dessa bästa metoder för att förbättra användarupplevelsen:

  • Dela upp texten på dina sidor i små stycken med 2-3 meningar. Att ha kortare textstycken bidrar till att öka läsbarheten och gör det lättare för din publik att skumma igenom ditt innehåll.
  • Undvik krånglig terminologi. Att vara tydlig är ett bra sätt att visa att man är kunnig. Det gör ofta mer nytta än skada. Tänk på att din publik kanske inte vet vad termerna betyder, vilket kan bli överväldigande.
  • Lägg till bilder eller visuellt material. Även om din information är kritisk kan din publik lätt bli överväldigad om de ser textblock. Att lägga till bilder, som foton och videor, kan hjälpa till att dela upp text och göra det lättare att skumma igenom dina sidor.

5. Skapa innehåll

Nästa på vår lista över SEO-strategiexempel är att skapa SEO-innehåll. Skapande av innehåll är en kritisk komponent i en SEO-webbplatsstrategi eftersom det hjälper dig att driva trafik till din webbplats och hålla människor på din webbplats längre.

Du kan skapa många typer av innehåll, exempelvis:

  • Blogg
  • Rörlig bild
  • Infografik
  • Guider
  • E-böcker
  • Och mer

Du vill använda en blandning av dessa innehållsformat för att hålla din strategi fräsch för din publik.

SEO-strategi med fungerande innehåll

När du skapar SEO-innehåll, se till att det är högkvalitativt och informativt. Det är bättre att skapa 10 djupgående och högkvalitativa artiklar än 100 korta och lågkvalitativa artiklar. Att skapa pedagogiskt och högkvalitativt innehåll hjälper dig att hålla potentiella kunder engagerade och hjälpa din webbplats att rankas högre i sökresultaten.

Om du vill lära dig hur du gör SEO effektivt måste du fokusera på att skapa högkvalitativt och informativt innehåll. Bättre innehåll kommer att leda till mer trafik, högre engagemang och bättre ranking för ditt företag.

6. Bygga länkar

När du lär dig hur du gör SEO kommer du att lära dig vikten av att bygga länkar. Både externa länkar och interna länkar är viktiga delar av en SEO-strategi.

  • Externa länkar är länkar till din webbplats från andra webbplatser. Dessa länkar hjälper till att bygga upp din webbplats trovärdighet och trovärdighet, samt leder till värdefull trafik till din sida. Interna länkar är länkar till andra sidor på din webbplats från din webbplats.
  • Interna länkar är länkar till andra sidor på din webbplats från din webbplats.

Länkar till hemsidan

Dessa länkar hjälper till att hålla trafiken på din webbplats längre, samt hjälper Google att hitta och indexera sidor på din hemsida.

Så, hur kan du komma igång med dessa två länktyperna?

För externa länkar… börja med att skapa värdefullt och relevant innehåll. Om du har innehåll som är informativt och användbart har du fler möjligheter att tjäna externa länkar för ditt innehåll eftersom det är av hög kvalitet och djupgående. Du kan kontakta branschmyndigheter och bjuda in dem att kolla in ditt innehåll.

För interna länkar… använd ditt nuvarande innehåll för att länka till andra sidor på din webbplats.

Så, till exempel, om du skrev en sida om de bästa platserna att resa i Norrland och du nämner Luleå, kan du länka till din andra sida, ”Varför besöka Luleå, Norrland?” i relevant avsnitt.

7. Analysera dina konkurrenter

När du samlar ihop en lista med SEO-tekniker, glöm inte att lägga till konkurrentanalys till din lista! Försök få bättre ranking i sökresultaten är det viktigt att veta vem du tävlar mot och hur du kan överträffa dem. När du vill ranka för ett sökord, sök efter det sökordet på Google och se vilka resultat som kommer upp. Fråga din klient vem de tror eller anser vara deras konkurrenter. Vi vet med säkerhet att här kommer några överraskningar.

Titta på vem som rankas för det sökordet. Kolla in deras sidor och se vilken typ av information de täcker om ämnet.

När du tittar på en konkurrents sidor, svara på dessa frågor:

  • Hur strukturerar de sin sida?
  • Innehåller sidan multimedia?
  • Hur långt är deras innehåll?
  • Vad gör sidan bra?
  • Vad saknas på sidan?
  • Vad kan jag göra bättre?

Det är viktigt att svara på dessa frågor så att du kan få en uppfattning om hur du ska närma dig ditt innehåll.

Analysera, klona inte?

Du vill inte kopiera din konkurrent ord för ord, men du kan titta på deras artiklar för inspiration. Så låt oss till exempel säga att du är ett reseföretag. En av dina idéer för marknadsföring av resor är att skriva en artikel om de 10 bästa platserna att besöka i norra Sverige.

Du kontrollerar sökresultaten för att se vad andra företag skriver och svarar på dessa frågor:

  • Hur strukturerar de sin sida?
    De flesta av mina tävlingssidor är strukturerade med numrerade listor med stora stycken för varje nummer.
  • Innehåller sidan multimedia?
    Varje sida har bilder på människor som reser, men de ser inte ut som destinationsspecifika.
  • Hur långt är deras innehåll?
    De flesta innehållssidorna är cirka 1500 ord.
  • Vad gör sidan bra?
    Sidorna täcker många bra lägen och nummerstrukturen gör det enkelt att hitta de olika resmålen. De har också ljusa bilder som är iögonfallande.
  • Vad saknas på sidan?
    Sidan saknar viss personalisering. Bilderna är lite generiska och inte relevanta för de platser som anges.
  • Vad kan göras bättre?
    För min sida skulle jag kunna använda en numrerad lista, men skapa mindre stycken som gör det lättare för läsarna att skumma.

Man skulle också kunna introducera videor då ingen av mina konkurrenter har videor i sina artiklar. Dessutom kunde jag lägga till destinationsspecifika foton. För att få min publik att känna sig mer kopplad till platserna. Som du kan se här hjälper svaret på dessa frågor dig att få en bättre förståelse för vad dina konkurrenter gör, vad du kan härma och var du kan förbättra ditt innehåll så att det sticker ut.

8. Optimera röstsökning

Visste du att mer än en miljard röstsökningar sker varje månad? Om du inte inkluderar röstsökningsoptimering som en del av dina SEO-strategier, missar du en värdefull möjlighet att hjälpa ditt företag att nå fler användare. Röstsökningsoptimering gör att du kan optimera din webbplats för verbala sökningar.

När det gäller att optimera för verbala sökningar måste du se till att du optimerar för hur människor söker verbalt. Verbal sökning och maskinsökning är olika – människor söker längre och mer grammatiskt korrekta frågor med röstsökning. När användare söker verbalt formulerar de också sina frågor som frågor.

Röstsökning

Så, till exempel, om någon ville hitta de bästa platserna att vandra i Norrland, kan de skriva ”bästa platserna att vandra i norra Sverige.” På en röstsökningsenhet skulle de dock troligen söka ”Var är de bästa platserna att vandra i norra Sverige?”

När du optimerar för röstsökningsenheter vill du vara säker på att du optimerar för hur människor söker verbalt. Från frågeformatet till användningen av slang måste du ha denna information i åtanke när du optimerar din webbplats.

9. Övervakning och optimering

Ett annat exempel på vår SEO-strategi handlar om att övervaka och optimera din sida. När du investerar tid och ansträngning för att maximera dina SEO-strategier vill du inte att det ska gå till spillo. Du måste spåra din strategis prestanda så att du kan optimera och justera för att få bästa resultat.

Övervakning och optimering är viktiga delar av en SEO-strategi. De hjälper dig att maximera din budget genom att justera din plan för att säkerställa att du får ut det mesta av din strategi.

När du övervakar din SEO-strategi vill du vara säker på att du kontrollerar statistik som:

  • Trafik
  • Avvisningsfrekvens
  • Sidor per session
  • Klickfrekvens (CTR)
  • Och mer

Genom att inkludera övervakning som en del av dina SEO-marknadsföringsstrategier kan du justera för att hjälpa din kampanj att prestera bättre.

Skapa din SEO-strategi idag

Efter att ha tittat på dessa SEO-strategiexempel kan du få idéer för hur du skapar en strategi som driver resultat för ditt företag. Om du inte är säker på vilka SEO-marknadsföringsstrategier som är rätt för dig kan vi hjälpa dig. Vi är ett fullserviceföretag inom digital marknadsföring som specialiserat sig på SEO. En SEO-specialist är en bra resurs för detta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *