Hem » webbdesign

webbdesign

Det är ett slitet ord i vår bransch som inte längre klingar webbdesign. Det kreativa skapandet och och publicering på internet med anpassad stil och design för sitt syfte. Det är fortfarande svårt att inte kalla webbdesign för just det. Sedan vi startade 1997 har det alltid varit det coolaste jobbet i hela världen. Som webbdesigner har vi tagit möjligheten att jobba som digital nomad med kunder över hela världen.

En webbdesigner var en resurs som snabbt kunde visualisera en idé med kod och lite grafik. Ofta en front-end utvecklare med god kunskap om grafik och laddningstid. En innovatör för att optimera en hemsida med högsta prestanda. Försökta hålla bildstorlekar minimalt. kod minimalt och laddningstider obefintliga. Det i kombination med långsam internetuppkoppling som knattrade från morgon till kväll skapade bra en bra upplevelse. Idag 25 år senare är besökaren densamma fast med en både mobil och responsiv upplevelse i handen.

mycket mer än webbdesign

Vi har kommit mycket längre än pojkrummet och det är spännande att få dela med sig av vår historia. Vi brottades med att knacka kod för att bygga hemsidor och motståndaren var microsoft explorer från 1999. Microsoft lanserade en webbläsare som bara följde Microsofts standard utanför W3C standard.

Sedan den tiden har hela processen med att skapa en hemsida blivit annorlunda. den digitala marknaden består mest av strateger och specialister. Det finns förmodligen 12-15 yrken för att vara delaktig i produktionen av ett webbprojekt numera.

yrkesroller kring webbdesign

För att jobba med innehållet i form av text är du en erfaren copywriter. Du sätter värde på innehållet med rätt tonalitet och upplevelse för läsaren. En copywriter ären viktig del av att bygga varumärket. En designer blir en User Experience expert för att analysera fram användarupplevelsen och hur besökaren bäst tar sig genom sidan. En back-end utvecklare programmerar ofta säkerhet i databasen och förvaring av information på servern. En front-end utvecklare tar fram användargränssnitt med fokus på branding och varumärket.

En analytiker lägger sin hand på projektet efter sökmotorkonsulten. Som content creator skapar du flödet i sidan av innehåll. Vår social media manager integrerar externa konton för att dela flödet in och ut. En digital strateg jobbar med synlighet för företagets varumärke, branding och produkter och tjänster. Vår specialitet är att analysera ditt behov utifrån vår nulägesanalys. I en intervju med vår beteendevetare som har samtal och intervjuer som specialitet sedan 30 år. med fokus på att du ska tjäna mer pengar genom en hemsida som gör sitt jobb på bästa möjliga sätt.