sökmotorkonsult

Att vara sökmotorkonsult innebär att vi måste ha en bredd och kunskap inom det digitala. Det är något vi utvecklat under mina 25 år inom digital produktion och mötet med människor. Relationen med våra kunder börjar med ett samtal, en referens eller ett oplanerat möte där vi möts i en ny kontaktyta. Vi anser att det bästa i ett nytt möte är att man alltid får en nystart med nya förutsättningar. Möjligheten att erbjuda obegränsade idéer och det handlar oftast om att ge och ta. Vi kan erbjuda bred erfarenhet och stor kunskap med dina drömmar som mål och rätt förutsättningar som bas.

Sökmotorkonsult med internationella kunder

Vi har arbetat internationellt med kunder från alla hörn och stärks i kulturella kontakter. Sverige i sig är en arena med hög kompetens och där finns vi att erbjuda över 25 års erfarenhet från den digitala branschen. Som konsulter, utbildare, föreläsare och en förlängd hand för våra kunder.

För att lära känna dig behöver vi ta oss in i din kärna, möta ditt folk och känna er på pulsen. Vi vill engagera och inspirera era varumärkesbärare och coacha dem till att bli ert företags bästa. Ditt företag får en starkare själ och tryggare varumärke med en styrka vi implementerar i dina medarbetare. Vi jobbar gärna nära er verksamhet och ledning och knyter kontakter för att bli så bra som möjligt. Allt för att skapa synlighet, bygga varumärke och kundens identitet för att synas.

sökmotorkonsult
sökmotorkonsult

sökmotorkonsult

Jag har arbetat med webbdesign sedan 1996 och utvecklats i ett genuint intresse för användarvänlighet och semantisk kod. I rollen som medialärare utbildade jag inom webbdesign och multimedia på gymnasiet och KY på den tiden. Min profil att kunna vara en evangelist för användarvänlighet, kodkvalitet och webbstandard utvecklar mig. En hemsida i min värld ska synas och göra ett jobb. Vara ett hjälpmedel för marknadsföring och företagets synlighet. Något som är kundens beslut och mitt motto.

analys och underlag

Som sökmotorkonsult arbetat vi utifrån analys och underlag. Jag utgår från historiken i en hemsida. Jag ser på resultaten och analyserar på möjligheter av resultatet. Arbetar främst med att skapa en strategi kring kundens förutsättningar och bygger ranking och relevant trafik till hemsidan.

rutin och struktur

Morgonen för mig börjar klockan 05 meditation och 12km cykeltur kring Göteborg. Som mångsysslare lägger jag tid på kunder, utveckling och nya idéer. Genom att studera på distans och driva andra projekt utvecklas vi tillsammans. Göteborgs Romprovning är ett exempel, där vi erbjuder romprovning för nyfikna. Kurser jag går är inom design och industridesign och produktutveckling. Att jobba som sökmotorkonsult är intressant , utmanande, utvecklande och mycket spännande. Resultat som utgår från erfarenhet och analys kan få mig att le hela dagen.

Det bästa i mitt liv idag är att jag blivit farfar. Jag ser fram emot varje tillfälle att lära känna en liten flicka som fyller mitt hjärta med kärlek. Däremellan jobbar jag med ett otal olika projekt och leker entreprenör.

Frågor till en sökmotorkonsult

En dag som sökmotorkonsult?

Ett e-mail dyker upp och innehåller en förfrågan om ett uppdrag för sökmotoroptimering. Vi föreslår ett möte med datum och kommer överens om en tid och plats. Förslagvis på kundens kontor. Självklart ett digitalt möte om så krävs för genomförande.

I en första intervju fångar vi nuläge, utför en behovsanalys och verifierar önskat läge.

Vi analyserar en första nulägesanalys för återkoppling med möjligheter på kundens hemsida.

I kommande presentation kommer resultat av nuläget samt en snabb återkoppling om kundens möjligheter för önskat läge.

Efter en diskussion om hur vi tar oss dit och ett uppskattat tidsspan föreslår vi en offert för ett samarbete med tillgång till personal och företagets djupaste expertis som hjälpmedel.

Vad gör en sökmotorkonsult?

En sökmotorkonsult hos oss deltar från början till slut i hela produktionen av en hemsida. Utvecklar, designar och förverkligar kundernas SEO strategi. För att bli en bra sökmotorkonsult måste du vara nyfiken och lära dig om google och teknisk analys. Du bör kunna förstå sökmotorernas algoritmer och de senaste trenderna om digital marknadsföring.

En digital specialist lever och andas internet och löser det som behöver göras. I själva verket innebär det att en sökmotorkonsult ofta jobbar med analys i första hand av koden i en hemsida. Externa länkarbeten och teknisk SEO vilket är grunderna. En sökmotorkonsult bör kunna HTML, CSS för att förstå struktur och informationsstruktur.

En SEO-konsult kan även snabbt analysera en hemsida och hitta optimerings möjligheter för design, identifiera svaga sidor eller problem på sajten där den inte indexeras på ett optimalt sätt. Såklart se analysens baksida med laddningstider och optimal server hosting som passar bäst för att jobba med sökmotoroptimering.

Hur blir man sökmotorkonsult?

Man kan bli sökmotorkonsult om man från början har grunden i webbdesign eller webbutveckling. Stor kunnande om analys och förståelse för kundens behov. Det är enormt bra om man kan branding och markandsföring och stor fördel om man har lätt för att bli kundens bästa medarbetare i en extern relation som sökmotorkonsult. De flesta sökmotorkonsulter har egna bolag eller jobbar åt konsultbolag inom digital marknadsföring.

Vilken utbildning behöver man som sökmotorkonsult?

Det fins egentligen ingen utbildning att gå. man bör ha gediget intresse, stor glöd för att göra skilland för sina kunder och dessutom beskriva hur kunden anlitar dig och vinner i slutet med sin investering.

En grym sökmotorkonsult blir en investering för vilket företag som helst genom gediget arbete och genuint intresse för kundens behov.

Medlem av sveriges seo-proffs sedan 2005.