Ditt varumärke är din logotyp, din webbplats och din tagline. Ett varumärke är ditt färgschema och ditt strategi för hur det får användas. Det är din byggnad, dina anställda, ditt ledningsteam och din kultur. Dina produkter eller tjänster. Det är din prissättningsmodell och det är så du gör affärer. Ett varumärke är alla dessa saker.
vad är ett varumärke egentligen
Det är alla dessa saker och sedan några till. Din identitet och logo är det som gör ditt företag till ditt företag. När det görs bra ändrar din identitet hur konsumenterna tänker på och interagerar med ditt företag. Att ha ett bra varumärke eliminerar behovet av att konkurrera bara på priset. Allt annat ger företaget med ett starkare varumärke att vinna alla försäljningar, även om de är dyrare. Konsumenterna betalar en premie för att ha varumärkesprodukter.
Du kan säkerligen se hur andra företag syns och känna igen hur du köper kläder, mat eller annat och blir påverkad av både dina vänner och TV-reklam
Nike, Harley Davidson eller Apple
Varför betalar folk över tusentals kronor för ett nytt par Nike-skor? De är trots allt bara skor. Jag ger dig en ledtråd: det är inte skon. Det är varumärkets image. Nike får dig att känna dig bemyndigad som om du är en del av laget. När du går in i ett par av deras skor kan du göra vad som helst. Deras tagline säger till och med så: Just do it!. Ett bra varumärke är också ett sätt att leva. Tänk på företag som Harley-Davidson eller Apple Computers. Dessa varumärken förändrar sina kunders liv till det bättre.
När du köper en Harley köper du inte en motorcykel. Du köper en livsstil av kompromisslös frihet och öppna vägar. Hardcore-fans tatuerar till och med logotypen på sina kroppar. Dessa extremister kallas varumärkesambassadörer.
När du köper en iPhone köper du inte bara en mobiltelefon. Du köper enkelhet och anslutning, utmanar status quo. Du betalade också en premie för det. Faktum är att forskning har visat att iPhone-teknik faktiskt ligger bakom branschstandarderna. Ändå är konsumenterna villiga att betala en premie för utveckling eftersom de älskar varumärket. Hur är det för lojalitet?
Lämna ett svar