När en besökare till hemsidan – vänder i dörren – uppstår bounce rate. Detta händer automatiskt i google analytics när någon snabbt besökt din sida och inser att sökningen givit dem fel resultat. För att detta inte ska hända din hemsida bör du jobba med god planering. Utarbeta din seo-strategi för att ditt företags hemsida ska öka i trovärdighet.
En besökare som inte finner det de sökt efter kommer kanske inte heller tillbaka på grund av massa andra saker. Din sida kanske verkade passa dem på fler sätt än fel sökträff. Din sida kanske var så tungladdad att de inte kunde vänta och besökte en annan sida istället. Enormt tråkigt om dina konkurrenter har bättre sidor och kan konkurrera ut dina försök att ha en bra sida.
effekten av bounce rate
Man skulle kunna säga att effekten av bounce rate är en hemsida som inte fått rätt omsorg. Det är ganska vanligt att både struktur och sökmotoroptimering får stå tillbaka. Med effekten att besökaren inte återkommer eller hittar sökt produkt. De värsta som kan hända är att de hittar på din dina och väcker intresse i något nytt.
När vi jobbar med SEO är det viktigt att se på alla sidor och analysera möjligheterna med en strategisk tanke. Vi ser på beteende av besökarna och kan följa och se mönster. Bounce rate kommer från google analytics och vi kanske ska kalla det för studs i stället på svenska.
Det är inte helt enkelt hur det fungerar men i regel kan man se det på detta sättet. Har man ett högre värde av att inte besökaren navigerar sig längre in i sidan för att läsa mer. Det kan vara så att en artikel om ett ämne är intressant men inte mer. Då har man förmodligen en högre studs. En e-handelsbutik bör ha en lägre studs om besökaren sökt efter skor och sedan finner även tennisskor. Sökningen kanske ger betraktaren fler alternativ som gympadojor eller golfskor. Beroende på vad intresset ligger kanske din sida ökade intresset för variationer av sökningen och beslutat fattades i din nätbutik.
undvik studsar
Om du tror att dina siffror med studsar är dåliga tycker vi du ska tänka ut en ny strategi. Du ska framför allt jobba med din hemsida och investera i att optimera din riktning. Sätta dina mål och jobba med att intressera rätt kunder. Du minska studs-värde om det är detta du vill. Bredda ditt utbud och bli specialist på att tillgodose dina besökare med precis det de sökt och leda ditt affärsområde.
Lämna ett svar