Google BERT, ett nytt sätt att synas i sök

När vi talar om sök och SEO på internet generellt kan vi inte bortse från Google med sina uppdateringar och allra minst Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Sök har genom åren utvecklats till var mans orakel i fickan. Men inte förrän nu har vi kanske sett utvecklingen ta användarna på allvar. Senaste åren…

By

min read

google bert

google bert

När vi talar om sök och SEO på internet generellt kan vi inte bortse från Google med sina uppdateringar och allra minst Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Sök har genom åren utvecklats till var mans orakel i fickan. Men inte förrän nu har vi kanske sett utvecklingen ta användarna på allvar. Senaste åren har vi styrt oss med att söka exempelvis ”pizzeria nära mig” och fått bra svar i förhållande till en geografisk platsinriktning. Det har funnits fantastiska resultat och det har med stor säkerhet lagt grunden till nya Google BERT.

Google BERT hjälper ditt företag

Egentligen kan du inte göra någon teknisk förändring i din webbplats för att styra om Google BERT till din webbplats. Det du kan göra för att attrahera BERT är att förstå dina sidor bättre med rätt sätt att skriva. Med det menar vi att du kan anpassa ditt innehåll bättre till dina sökande kunder. Jobba mer med content marketing och sätta ditt företag på den sökande kundens skärm.

Är dina kunder tillräckligt nyfikna?

Vi har talat om detta i flera år med sök och vi tycker det underlättar mycket att få ytterligare uppdatering från Google. Det som krävs av dig är att vara mer aktiv i ditt skrivande, mer anpassningsbar och analytisk med dina artiklar samt förstå vad dina kunder behöver och letar efter. Det blir nära på att stå med en trottoarlöpare där kunden söker efter det du erbjuder.

Nu kan det ju ta en tid att implementera förändringen men det ska inom kort rullas ut från Google’s sökverktyg.

Analys ger svaren

Vårt arbete som SEObyrå ger oss möjlighet att som vanligt analysera innehållet i dina artiklar, se på sökanalyser från din målgrupp och anpassa dina artiklar efter behov. Vi kommer se en viss förändring från beteende i sök och vissa företag kommer inte göra någonting. Vi är övertygade om att en optimering bör ske för de flesta företag men det beror på analys och rankingfaktorer. Såklart spelar affärsområde in och hur snabba dina konkurrenter är att anpassa sig för detta.

Vi finns förstås tillhands om du behöver en analys eller bara rådgivning. Alla företag är olika och har inte samma behov helt enkelt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *