För att ha koll på konkurrensen i ditt affärsområde bör du ideligen googla dina konkurrenter. Det är såklart en nördig grej att göra för oss som sysslar med synlighet och SEO sökmotoroptimering dagligen. Det kan vara en viktig detalj om du vill leda ditt affärsområde bland konkurrenter. Eller åtminstone leda sökorden kunderna letar efter. Man brukar säga att man ska ha sina vänner nära och sina fiender ännu närmre. Ett sätt att ha koll på läget och inte bli för överraskad. Det är tydligt att man får större delen av trafiken genom att positionera sig i topp 3 av resultaten. Detta bör då utgöra den större delen av satsningen för att jobba sig dit och ligga med synlighet för kunderna..
När vi talar om synlighet i google, sökmotoroptimering seo och internetmarknadsföring ställer vi ofta frågan om kunden googlar sina konkurrenter. Svaret kan bli ett häpet njae från en VD, ett rungande ja från marknadsföring eller ett nej från resterande personal som arbetar i produktion, design eller leverans. Det finns segment i alla företag som gör mer eller mindre för att gynna sin arbetsgivare. Många bär stolt varumärket och gör allt för att jobbet ska göras på bästa sätt. Det finns flera smarta strategiska beslut som gör att du som arbetsgivare kan dela ut ansvar, din branding till dina bärare och skapa en bättre relation med dina anställda. En annan artikel om du vill veta mer om branding.
vilka är dina konkurrenter?
För dig som vet vilka dina konkurrenter är googlar du kanske dem med jämna mellanrum. Du söker på de sökord du fått av marknadsföringsavdelningen och blir glad varje gång ditt företagsnamn ligger etta i sökresultaten. Tyvärr måste vimeddela att precis så är det för de flesta företag online som har ett registrerat domännamn och en hemsida med en någorlunda kommunikation.
När vi skriver att du ska googla dina konkurrenter ska du försöka använda ett sökord, en fras där du vill synas högst, sälja mest och tjäna mest pengar på.
Ingen av våra närmaste bekanta har en vidare aning om vad vi sysslar med när jag säger SEO eller internetmarknadsföring men de flesta har kanske googlat sitt namn. Speciellt om de har ett ovanligt namn och faktiskt vill se om det finns någon information om deras profil. Man blir lätt förskräckt när man inser att eniro, hitta har allt de vill veta om dig och dina grannar. Det är tydligen inte alls konstigt att man får försäljningssamtal ideligen som vill kränga sina dammsugare när ett telefonnummer ligger så lätt tillhands i sök.
äg ditt affärsområde
Alla, eller i alla fall de flesta företag som behöver synas och sälja sina produkter och tjänster på internet behöver synas i sök. Det är ju så vi använder internet och det är så man bästa syns. Det smarta med just SEO sökmotoroptimering är att när kundens söker och du har gjort ditt jobb med SEO hittar det din sida först av alla. Där ligger din sina och väntar på att få sälja dina produkter och tjänster. Det är ju nära på ingen idé att söka vidare när ditt företag är bäst på sitt och dessutom syns bäst.
googla dina konkurrenter
Vårt arbete med att analysera kommer från avancerade verktyg där vi ser på alla konkurrenter. Vi mäter hur du ser ut gentemot marknaden. Vi undersöker position, struktur och hundratals detaljer om hur du kan se ut i sök. Detta med hjälp av seo sökmotoroptimering. Det är ett intressant, kul och givande jobb där vi ofta ser hur vi får räta på problemen. Vi bedömer möjligheterna och ser på möjligheterna i din affär, i din lokala närhet eller om du ska gå internationellt.
Vi googlar själva våra konkurrenter dagligen med hjälp av våra verktyg. Ser på utvecklingen av oss själva för att optimera maximalt. Vi ser stora skillnader på resultat efter semestern är vi
Lämna ett svar