Hur du syns i sök genom att optimera hemsidan är ingen konst. Det är egentligen bara en uns av intresse från dig för att sköta hemsidan. För att kunna indexeras i sökmotorerna som exempelvis Google. En intressant och optimerad företagsprofil kan förändra din affärsverksamhet och framtid för att den syns i sök.
Det är när du själv delar med dig du får fler besökare att kunna få ett svar. Det är väl en av anledningarna till att internet finns, att kunna dela kunskap och expertis till den som söker!
Google har under en tioårsperiod anpassat sig efter användarnas beteende. Det blev trendigt att använda Google som ett orakel. Där vi ställde frågor, vilket Google förstod och har byggt AI kring för att ett mycket smidigare sökverktyg idag.
Ett digitalt orakel
Att samla in användarnas beteende är ett intelligent sätt att anpassa sökmotorn till att bli ett bättre verktyg. Information om vårt beteende är kanske inte det vi trodde att vi godkände. När vi gick med på de finstilta för att använda tjänsterna.
I och med detta har Google idag blivit mycket bättre. På att förstå vad vi vill eller söker efter i specifika frågor. Informationen som vi letar efter finns egentligen inte i Google. Den har indexerats av alla miljarder hemsidor som delar sin expertis. Precis som ditt företag är bäst på något. kan du skriva om det och dela med dig av din expertis. Precis så som det är tänkt att vara.
Med den informationen behöver hemsidan också anpassas efter sökarnas behov. Strukturera innehåll och sortera det så att det blir mer attraktivt att indexeras. Detta blir mer och mer viktigt genom kvalitet på både innehåll och struktur.
Källkritik och ansvar
Eftersom struktur eller ordning i innehållet inte räcker. Behöver användaren även aktivt vara kritisk och se över om källan verkligen är sanningsenlig. Google gör ett jobb där också men man bör se det som ett ansvar i sina länkar. Gentemot sanningen som man faktiskt både delar och länkar till och från.
Search Intent ger bättre resultat
Search intent i sökmotorernas variabler kommer bli skillnaden i våra sökbeteenden. Med intelligenta detaljer som blivit geniala metoder som Google sedan en tid implementerat. Search intent är framtaget för att leverera ännu bättre resultat till användarens som söker efter svaret på sin fråga.
Dessa förändringar i sin tur kommer företag tillgodo när man anpassar hemsidan till dessa moderna riktlinjer. I det långa loppet kommer ett företag som gör dessa implementeringar skillnad i sökresultaten. De ligger ofta långt upp i topp och har riktigt bra innehåll. Som ger bra svar på besökarens frågor och funderingar.
Förbättrade resultat dagligen
Förbättrade resultat dagligen går att känna igen. Om man som vi arbetar med analys och att hela tiden optimerar innehåll för våra kunder. Hemsidor som är modernt optimerade för att leverera ett bra resultat. Kommer att klättra i topp just för att de levererar precis det användaren efterfrågar.
En daglig förbättring ärr ofta inget en vanlig användare ser skillnad på men som SEO konsult är det stora skillnader. Exempelvis Google Core Update mars 2024. Google har identifierat att felaktig, spammig och dåligt innehåll tar för mycket plats. På det sättet optimerar att de kommer ta plats i högre positioner i sökresultaten.
Modern SEO med struktur
Modern SEO kommer göra skillnad på hur sökresultaten ser ut i framtiden. Kanske inom kort kommer topprankade företag med äldre teknologi och tunga sidor att filtreras bort på ett nytt sätt. Det kommer bli enormt mycket viktigare hur vi ordnar vårt innehåll. Hur strukturen ser ut och vad vi länkar vart och mycket mycket mer detaljer.
Man skulle kunna beskriva det som att hemsidor som fått en sökmotoroptimering för flera år sedan. Inom kort kan falla på att de inte uppdaterat strategi på innehåll eller teknisk SEO. Inte hängt med i de riktlinjer som Google önskar att man följer och optimerar regelbundet. Genom att även skriva om sin expertis och dela med sig till sökande användare. Som vill ha det absolut bästa svaret på varje fråga.
Det är där Google vill bli ännu bättre och det med din hjälp som har en hemsida. Med expertis och kunskap att dela med dig av. Det gynnas egentligen bara dig att du jobbar med detta och gör en investering i SEO. För att leverera ännu bättre innehåll till sökmotorn. Som i sin tur kan värdera din hemsida på bästa sätt för att ge användaren bästa information.
Riktlinjer för publicering
Riktlinjer för publicering som delas av Google kan avgöra vilket innehåll som är bättre än det andra. För att göra det enklare för Google har de satt riktlinjer. För att bättre strukturera innehåll för tydligare kunna indexeras och leverera bra innehåll som blir attraktivt.
Man kan säga att det egentligen krävs ytterst lite kunskap om hur det fungerar. Men att det är dags att se över innehåll och kvalitet på innehåll. Läsbarhet är en del av detta men även det semantiska i uppmärkning av innehåll.
I en struktur där det behövs en huvudrubrik, brödtext, underrubrik, brödtext. Forsättningsvis en underrubrik med en lista på saker och sedan en underrubrik till.
Huvudrubrik på sidan |
---|
Textstycke |
Underrubrik |
Textstycke |
Underrubrik |
Innehållslista |
En grundläggande struktur i en hemsida kan jämföras med en papperstidning eller ett dokument du behöver skriva för dina studier. Den kanske minst betydelsefulla detaljen för dig som publicerar en sida på internet. Driver en blogg eller är ansvarig för webbsidan på ett företag.
Använd huvudrubriken en gång!
Resten av innehållet på varje sida behöver efter huvudrubriken vara textinnehåll och sedan varvas. Med en underrubrik, textinnehåll, underrubrik och kanske en lista som behöver se bra ut och vara strukturerad.
Detta pågår i en följd där även en bild kan få vara med och stärka intrycket av din artikel. Med denna grundläggande information kan du nu skapa dina sökmotoroptimerade artiklar. Beskriva ditt företag, er expertis och specialkunskap som kan bli indexerade av sökmotorerna.
Vad gör ditt företag unikt?
För att berätta om ditt företag kan det vara bra att planera dina informationsinlägg i din företagsblogg. Det är sedan länge en nödvändig del av din hemsida för att hålla den levande, uppdaterad och intressant för ex. Google.
Att dela med dig av din expertis, kunskap och berätta för dina kunder vad du är bra på. Innebär att de kan vända sig till dig för att få veta hur saker fungerar. Hur man gör med vissa produkter eller hur specifika tjänster fungerar hos er.
Expertisen ägs av dina anställda
Genom att dela medarbetarnas expertis i företagets synlighet i aktuella frågor stärker både medarbetarens ansvar, roll och yrkeskompetens. Ditt företag blir det som bär namnet på kunskapen och detta är också ett varumärkesbyggande.
Det är nog solklart för de flesta. Att en medarbetare som är delaktig i företagets utveckling verkligen får växa och bli bäst på sin arbetsuppgift. Som i sin tur blir din ovärderliga resurs i företaget online.
Gynna din synlighet och utveckla din personal
Kan du som företagare se att den medarbetarens expertis och yrkeskunskap utvecklas genom förkovran på arbetstid. Genom de ställda frågorna från kunden, ger automatiskt värde i företags. I detalj blir besökaren som behöver hjälp professionell assistans och expertis bara genom en fråga och medarbetarens expertis.
Genom att faktiskt följa utvecklingen och ta dig an nyheterna. och implementera förändringarna kan vi dela på bättre expertis och utveckla människor som leter efter din expertis. Enkelt va?
Lämna ett svar