digitalt varumärke på papper


digitalt, varumärke / torsdag, januari 28th, 2021

Kan du optimera ett digitalt varumärke på papper som budbärare? frågan kanske inte hamnar i knät på varken dig eller dina medarbetare vardagligen. Det är inte så vanligt att man ens testar detta på en hemsida.

Internet är en lärande kanal där vi kan läsa oss till mycket. Internet är en bra bärare av information som kan vara svår att ta till sig via en skärm eller läsplatta. Många med oss vill ha pappret i handen, sitta med kaffet för att läsa på frukostrasten.

Det är en negativ trend att använda utskrivet material. I alla fall finns det ett flertal sidor som inte har getts möjligheten att erbjuda bra sidor via print eller att spara en artikel som PDF. Ett läsbart format som är allmän brukligt. Ett digitalt varumärke kommer förlora sin kraft med att din hemsida inte gör sitt jobb i en liten detalj.

2004 jobbade vi med att implementera style sheet eller CSS för att optimera hemsidor i printvänligt format och faktiskt göra den läsbar på papper. Vi saknar idag ofta hantverket kring utvecklingen av hemsidor. En optimal tillgänglighet och ibland för att kunna skriva ut en artikel. Kan dina digitala dokument sparas så det bär ditt digitala varumärke och få din signatur på artikeln? Är artikeln tillgänglighetsanpassad för en skärmläsare? Alla ska väl kunna ta del av din information och kunskap eller erbjudande?

utskrift utan style utskrift med style

Bilderna ovan är exakt samma sidan före och efter optimering för utskrift. De kan ge ett rörigt intryck och det är meningen med att motbevisa ditt behov av ett snyggt, fungerande och ordnat varumärke. Ditt varumärke kan vara bland det viktigaste när du syns i en eftersökning på nätet iför ett möte eller inför en intervju. Du bör ha tänkt på allt för att göra rätt intryck och imponera din motståndare. Bilden med den tydliga rubriken “digital varumärke på papper” är den bilden som du kommer få ut om du skriver ut denna sidan. som beskrivet nedan.

Behöver du hjälp med detta så vet du förmodligen vart du ska vända dig 😉

fråga dig själv och testa:

  • Har du en vit logo som inte kommer synas på papper för utskrift?
  • Tar din vita logo samma utrymme utan att synas på din PDF?
  • Är din meny synlig på pappersutskrift, varför är den ens med?
  • Avsändare och datum för artikeln publicering?

Frågor vi kanske aldrig tänkte på och som glömdes bort under fokus på att få klart sidan och publicera en icke helt färdig produkt. Vi har varit där hundratals gånger och det blir inte bra att leverera något man inte kan sätta sitt namn på. Det är vårt varumärke och någonting vi tycker är viktigt.

För att återgå till ditt varumärke och att synas i alla mediala bärare bör du sätta stor vikt vid din kravspecifikation om din hemsida. Ställa de frågor du behöver få svar på som ägare, chef av något slag och faktiskt ansvarig för att saker blir rätt utförda.

digitalt varumärke och identitet

Att skriva ut ett dokument är för mig vanligt. Om än bara digital så läser vi många artiklar på papper efter att vi skrivit ut dem. Vi har läst artiklar, knappt läsbara, med ett virr-varr av stoff kring texten vi vill åt. Där grafiska element ligger fel och täcker texten. Den blir så mycket bättre snyggt och rent med ordning och struktur. De flesta uppskattar något snyggt och enkelt.

Vi har läst hundratals artiklar bland andra av smashing magazine och tycker de är oemotståndligt läsvärda och intressanta. Numera ser man inte deras logotyp i sina PDF eller utskrifter och det saknar vi. Tror att det finns massor av människor som föredrar att läsa en artikel på papper. Folk som sparar en PDF för att sedan skriva ut den att läsa den i handen. Kanske för att njuta av den i handen efter lunch.

  • Att stryka under texter och bra saker att ta med sig.
  • Använda en bra färgad penna för att göra detta enkelt.

är din hemsida anpassad för utskrift?

Vilken webbläsare som helst fungerar och du kan hålla ned tangenterna såhär.

  • PC (håll ned ctrl -knappen och tryck på P)
  • Mac (håll ned Kringla-knappen och tryck på P)

Ett skrivarfönster öppnas och du kan välja PDF för att spara ned dokumentet. Du kan välja skrivaren du vill skriva ut dokumentet på papper.

  • Följdfrågor på hur din hemsida är korrekt kodad för CSS för print
  • Publiceringsdatum för artikeln på sidan?
  • Ser du din logo i ett snyggt anpassat format?
  • Har färgen på din logo annat än vit så syns den i sidhuvudet?
  • Finns det blåa länkar med i alla textlänkar?
  • Är bilderna alldeles för stora?
  • Ser man tydligt strukturen och menyn på sidan?
  • Finns det stora glapp mellan brödtexter och paragrafer?
  • Finns den längst ned en tydlig härkomst på din artikel?

Fundera på om du vill optimera även denna möjlighet för din hemsida. Kanske är det inget problem utan bara en avvägning om ditt varumärke behöver lyftas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *