Sökmotoroptimering

För att synas på internet använder man sökmotoroptimering som ett verktyg. Tekniken utgör en grundläggande optimering kring webbsidans innehåll för att skapa relevant ranking. Tekniken är ungefär 15 år gammal och en våg av företag tog sig an uppdrag för att tjäna snabba pengar. Detta i mitten på 2000-talet utgjorde även olika sidor för att jobba med sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering för alla

Har du en webbsida så har du säkerligen fått ett samtal om att köpa sökmotoroptimering. Specialiserade företag säljer fortfarande tjänsten och man blir fortfarande lurad. Vi har arbetat med sökmotoroptimering sedan 2005 när vågen drog igång och vi tävlade även i den första svenska SEO-tävlingen 2006 som Jim Westergen startade.

Sökmotoroptimering är en investering i att göra varje sida på en webbplats så högt rankad som möjligt på det sökord man valt. Om vi är en webbyrå strävar vi efter arr synas så högt och relevant som möjligt på google för det sökordet. Alltså när någon säker på just webbyrå.

SEO eller SEM

Som komplement till SEO, search engine optimising, används annonser i exempelvis Google Ads. Detta kallas för SEO eller search engine marketing. annonserna skapas genom ett verktyg på internet som du sköter själv. SEM används ofta av marknadsföringsexperter på webbyråer som sköter konton åt sina kunder. Företagen får god hjälp med att marknadsföra sig och experterna gör ofta fantastiska jobb.

De grundläggande tekniken som görs är att strukturera informationen på din webbplats till förståelig struktur för att sökmotorerna ska kunna veta vad ditt företag sysslar med. Det kallas semantisk struktur och det skapar underlag för vårt sätt att jobba med sökmotoroptimering till en början. Detta med funktionell design och struktur ger bra resultat.

Marknadsföring är investering

Diskussionen kring kostnader för marknadsföring är blandad. För det mesta är det en investering om allting går som tänkt men såklart, kan det bli en oväntad kostnad som inte ger den förväntade avkastningen man spekulerat i. Det som gör stor skillnad i dagens digitala verktyg och exempelvis TV-reklam är att man kan mäta nästan allt på nätet.

Går någonting fel i en investering med sökmotoroptimering bör man kunnat se det innan. I en TV -reklam har man inga siffror att möta och det är bara gissningar man kan gå på.

Därför arbetar vi med våra kunder och får dem att investera i sökmotoroptimering för att göra just en investering i sitt företag. Att låta kunderna hitta dem när de letar efter deras produkter och tjänster. Det är enkelt om vi får komma och visa dig våra analyser och tydliga exempel på vad vi åstadkommit hittills.