Skip to content

Hur du använder ditt varumärke i din marknadsföring

Det är enkelt att berätta hur andra ska göra med sitt varumärke men det bör inte bli en läxa för dig varje gång. Det vi ser är möjligheterna som ofta missas i att göra fel när vi söker resultat hos kunden. När ditt företag har olika profiler blir kunden osäker och förstår inte vem avsändaren är. Igenkännandet försvinner och kunden vet inte vem du är. Det ligger mycket i ett igenkännande och tryggheten hos kunden när en logo står för en identitet som ett starkt varumärke.

En så enkel sak som en logo känner vi igen på långt avstånd. Det skapar känslan för vad vi tycker om varumärket som vi gillar.

Ditt varumärke i marknadsföring

Möjligheterna att se rätt ut när dina kunder besöker dig kan du styra i grund och botten. Upplevelsen av att du och ditt varumärke är tryggt, förtroendegivande och står för rätt värderingar kan vara viktigt för många. För att kunna möta dina kunder har du alltid en möjlighet att påverka deras upplevelse. Det är dina åtaganden om natur och miljö som idag är enormt modernt, dina etiska ställningstaganden och värderingar som speglar sig i ditt varumärke. Om ditt företags värderingar går hand-i-hand med kundens upplevelser kan du påverka och engagera på flera sätt.

Marknadsföring för vem

Man talar ofta om målgrupp inom marknadsföring för att kunna styra innehållet och kampanjen till en inriktning. Det handlar mycket om att attrahera rätt kund och skapa ett förhållande eller relation till kunden. På internet erbjuder vi rätt produkter för att få besökaren att handla, bli en långsiktig återkommande kund och tycka om dina produkter och tjänster. I vårt beteende ligger mycket känsla och psykologi där en logo står för den från igenkännandet till produkterna.

Gillar du produkterna kommer du bli en trogen kund så länge löften uppfylls av företaget och likväl när de trampar i klaveret kanske du avslutar din relation till företaget. Vi gör ofta olika i en relation till ett företag vi gillar och kanske återkommer en dag när det blåst över.

När ett företag marknadsför sig emot sin målgrupp spelar psykologin stor roll. Dit varumärke signalerar vad du står för och det är mer än viktigt att vara rätt ute för din kund. Mycket handlar om ekologisk produktion, hållbarhet och kanske närodlat om det är matvaror. Du vet bäst vad ditt företag står för och dina kunder som följare har också en åsikt. Använd detta i din marknadsföring och stärk upplevelsen av vem kunde vill att du är, uppfyll vad dina följare vill ha och skapa ditt företag med din känsla.

Är du osäker på hur du ska gp till väga kan du höra av dig för ett samtal och en stund där vi bollar idéer med dina önskemål.

Instagram