Skip to content

Sökmotoroptimering och internetmarknadsföring

Fördelarna med en webbsida med sökmotoroptimering blir ett verktyg som du drar till sig besökare som kan bli dina kunder och du kan tillföra deras nyfikenhet för den information de söker. Alla besökare är inte potentiella kunder och kan ha hamnat fel för att din webbplats inte är rätt sökmotoroptimerad. Det finns många detaljer du inte tänker på som vi som webbyrå kan analysera fram och täppa till läckaget för.

Studsande besökare

bounce rateDe siffror man ser i sin statistik som studsar eller bounce på engelska är ofta kunder som hamnat fel. De har sökt på något sökord de letar efter och hittat din sida i resultaten. Det är så sökmotorerna ska fungera och vara vägledande i besökarnas sök men det fungerar inte alltid som man önskar. En webbplats bör ha sökmotoroptimering för att sålla bort felbesökare och attrahera de rätta besökarna som vet vad de vill ha.

Besökaren vänder i dörren

Massvis med analyser och statistik pekar rätt på orsaken till dessa dåliga siffror och det finns många sätt att göra någonting åt dem. Saken är ju den att de som hamnar fel i din webbplats direkt vänder i dörren och hittar någon annan som erbjuder det de letar efter. Studsen i sin tur lämnar avstamp i statistiken på din webbplats och höga siffror ger en negativ påverkan på dina resultat. I slutänden får din webbplats sämre sökordsranking och du bör absolut göra någonting åt det så fort du bara kan för att nå dina resultat.

Sökmotoroptimering ekonomiskt fördelaktigt

Marknadsföring kostar mycket pengar och får snabba effekter i de vanligaste kanalerna när man jobbar med kampanjer. Det är dyra stålar man spenderar för att lansera en produkt, en affär eller en möjlighet för kunderna. Det kostar enorma pengar för att få en synlighet direkt riktar till sin målgrupp. Dessa kostnader kan ta lång tid att tjäna tillbaka men i regel tar man marknadsandelar och vinner i det långa loppet i konkurrens och marknad. Kunderna i vissa områden är enormt stora och det kan räcka med att ta procent i en kampanj för att leda affärsområdet en stund.

Komplettera verktygen

När vi jobbar med sökmotoroptimering har vi helt andra förutsättningar och i form av analyser och statistik kan vi ge oss in i leken med mycket mindre pengar och riktning till en bredare publik. Denna marknad är det besökarna som styr och det är i regel trender som styr marknaden. Traditionell marknadsföring erbjuder sina marknadsanalytiker att gissa rätt i form, tid, målgrupp och plats när marknadsföringen med rätt kampanj ska starta och sluta.

Den kompletterande möjligheten med sökmotoroptimering är att alltid finnas synlig på marknaden där kunden söker efter dina produkter, tjänster och erbjudanden. Kostnaden är så mycket mindre men kan göra helt andra resultat i din marknads och affärsområde.